Loopbaancoach Inès Vonckx over loopbaanbegeleiding en burn-out

Loopbaancoach Inès Vonckx over loopbaanbegeleiding en burn-out

Je hebt enerzijds de klanten die preventief komen, doorgestuurd door de huisdokter omdat ze in de richting van burn-out gaan. Anderzijds heb je de klanten die na een burn-out opnieuw aan het werk gaan. Mensen die uit een burn-out komen, mogen niet te snel een begeleiding volgen. Ze moeten terug goesting hebben, positief tegenover het werk staan. Als je te diep zit en in niets zin hebt, is het te vroeg.

Tijdens de begeleiding leg ik de nadruk op de sterktes van mijn klanten zodat ze terug in zichzelf geloven. Daarnaast krijgen de klanten met de oefeningen van AanZet inzicht in hun valkuilen en pijnpunten. Ze leren zichzelf beter kennen. Ze krijgen een antwoord op wie ze zijn en waarom ze zich niet goed voelen in hun job. Hierdoor kunnen ze de knelpunten waardoor ze in een burn-out zijn beland, wegwerken. Iemand die bijvoorbeeld nooit nee durft te zeggen, leren we om grenzen te stellen.

Mijn ervaring leert me dat teruggaan naar dezelfde werkplek, met dezelfde jobinhoud en dezelfde collega’s meestal geen goed idee is. De klant gaat zich even goed voelen omdat het lichaam zich hersteld heeft, maar ze crashen gewoon terug omdat er niets aan de situatie is veranderd, de pijnpunten zijn niet weggewerkt. En dit kan soms heel eenvoudig: minder gaan werken, een bepaalde taak niet meer doen, een bureau apart…

Ik geef steeds de suggestie om een gesprek met de werkgever te hebben voor de klant opnieuw start om de problemen ter sprake te brengen. Kunnen de knelpunten niet bij de huidige werkgever weggewerkt worden? Dan ga je best op zoek naar een nieuwe job.