Loopbaancoach Ann Vogels over loopbaanbegeleiding tijdens corona

Loopbaancoach Ann Vogels over loopbaanbegeleiding tijdens corona

In het coronajaar wisselde ik af tussen digitale en face to face begeleiding. Tijdens de piekmomenten schakelde ik over naar enkel digitale begeleiding. In de periodes dat er terug meer mocht, gaf ik de keuze aan de klant. Hij kon dan kiezen voor de methode die voor hem het meest comfortabel aanvoelde. Toen waren er ook nog klanten die kozen voor digitaal.

Aanvankelijk waren sommige klanten wat argwanend over digitale begeleiding. Maar eens ze gestart waren, verdwenen de twijfels hierrond. Tijdens een digitaal traject kan je zeker dezelfde service aanbieden. Er zit veel structuur in het gesprek en je kan de documenten delen met de klant waardoor hij een goed overzicht krijgt van zijn traject. AanZet werkte ook al voor de coronacrisis met een digitaal systeem. Documenten en testen werden doorgestuurd en ingevuld door de klanten.  We werken nu alleen nog iets meer digitaal. Als loopbaancoach vond ik het tijdens de eerste periode van de lockdown best wel spannend om een digitaal traject te doen. Maar ondertussen ben ik er erg bedreven in en zie ik er ook de voordelen van.

Als het mocht deed ik ook face to face gesprekken.  Ik nam wel voldoende voorzorgsmaatregelen:

  • Handen ontsmetten bij het binnenkomen;
  • Mondneusmasker op zolang de klant niet zit;
  • Afstand van twee meter tijdens het gesprek;
  • Gesprekken buiten laten doorgaan, als het weer het toeliet;
  • Klanten brengen hun eigen drank en schrijfgerief mee.