Loopbaancoach Rita Termote over welke vragen hebben klanten

Loopbaancoach Rita Termote over welke vragen hebben klanten

Bij de start van een begeleiding moeten we voor de VDAB aankruisen wat de reden van de loopbaanvraag is. Elke hulpvraag die ik krijg, past binnen 1 van de 11 redenen die de VDAB stelt.

  1. Werkbaar werk: vragen rond stress of onbeheersbaarheid van het werk. Ook klanten die uit een burn-out komen en met de vraag zitten wat ze nog kunnen, vallen hieronder.
  2. Relaties in de werkcontext: vragen rond omgaan met een (nieuwe) collega of teamleider, al dan niet na verschuivingen op het werk.
  3. Jobdoelwit: vragen rond zelfstandig statuut of iemand die al 25 jaar dezelfde job doet die vraagt wat hij kan doen met zijn ervaring en competenties.
  4. Zingeving: vragen over voldoening, uitdaging of plezier op het werk.
  5. Kwaliteit-reflectie: vragen rond zelfontwikkeling of klanten die hun sterke en zwakke punten helder willen krijgen.
  6. Motieven-reflectie: klanten die willen weten wat voor hen belangrijk is in een job, wat ze zoeken in een job.
  7. Balans werk-privé: vragen rond een beter evenwicht werk-privé.
  8. Arbeidsmarkt-verkenning: vragen over welke jobs bij een klant passen of welke type jobs ze kunnen doen.
  9. Leiderschap: vragen rond promotie, demotie of leiderschapscapaciteiten. Dit type vragen krijg ik een stuk minder.
  10. Groei en uitdaging: vragen rond beter inzetten van talenten en competenties.
  11. Andere

Een hulpvraag kan je vaak indelen in 3 of 4 categorieën. Als je vastzit op 1 spoor, geraak je vaak ook vast op een ander spoor. Met de begeleiding van AanZet kunnen we de klanten terug op de rails zetten. Vragen zijn vaak ook gekoppeld aan bepaalde levensfases. Zo hebben jonge moeders bijvoorbeeld vaker vragen rond de werk-privé balans.

GRATIS kennismaking bij loopbaanbegeleiding
Vraag uw GRATIS kennismaking NU aan!